Categorized | Rockanmeldelser

The Dead Weather, Store Vega, København, 5. november 2009

En aften i selskab med garagerockens superband

Det formodes at være musik når det er mest spontant og spændende, men når du virkelig standser op og tænker over det, kan oplevelsen af det at se et band live ofte følge et knusende forudsigeligt mønster. Efter startens spænding og 10 minutter inde i showet, kommer nedturen i form af en tilfreds nikken og mobiltelefon-efterretninger. Derefter er der den selvfølgelige midt-koncertstilstand, hvor halvtynde albumspor giver mulighed for at tanke op ved baren. Og til sidst er der den store finale af sangene, du har virkelig har ventet på.

The Dead Weathers medlemmer har al tænkelig erfaring til at gøre det på denne måde aften efter aften. Sættet kunne sagtens være pinligt gentagende og skræddersyet hver aften. Guitarist Dekan Fertita og bassist Jack Laurentius er de altid driftsikre hjørnestene i henholdsvis Queens Of The Stone Age og The Raconteurs. Jack White III har endevendt arenaer det meste af det sidste årti som frontmand i The White Stripes og The Raconteurs. Og Alison Mosshart har fået så meget træning i The Kills, at hun sandsynligvis går i seng med sin krop hyllet omkring en mikrofonstand og en ulmende pistol i hendes mund.

Så på papiret burde aftenens show være meget forudsigelig og indstuderet. Men som den supergruppe, The Dead Weather nu engang er, producerer bandet en omgang løssluppen rock’n’roll, der udvikler sig i vidt forskellig retning fra sang til sang. Og det er årsagen til, at deres ankomst i rock-verdenen er så spændende – du kan mærke den nervøse energi lige fra starten her i aften i Vega. De hamrer gennem de glimrende skumle passager af åbningsnummeret ”60 Feet Tall”, White trommer med en 16-årigs klodsede begejstring, som lige har fået sit første værktøjssæt og Mosshart pacer rundt på scenen som en anden rock’n’roll-dronning. Der er en sitren i luften og en fin rød tråd til debutalbummet ”Horehound”.

The Dead Weather er en nyere fortolkning af Them, The Downliners og Led Zeppelin. Det lyder som gammel vin på nye flasker. Det er det heldigvis også. Det er som at hælde en af de fineste 1. cru rødvine fra topårgangen 1970 over på en ny og mere tidsvarende flaske. Det er klassisk rock i moderne tapning – og det er sprødt.

Vi er virkelig i stue med nogle håndværkere, der kan deres kram. Alison Mosshart er en sexbombe på scenen. Jack White et legebarn. Hele bandet og musikken er hamrende ærligt og ligefrem i udtryksformen. Hen imod slutningen forlader Jack White trommerne for at affyre nogle varemærke-guitarsoloer i White Stripes-stil i ”Will There Be Enough Water”. Men Mosshart har ikke tænkt sig at blive udmanøvreret og hun vinder rampelyset tilbage ved at give en rockinjektion i form af ”Hang You From Heavens”. Det er rå dunken.
Der er sex i luften og hun bevæger sig derefter.

En aften i Vega med klassisk rock i nutidig indpakning er til ende. Men hold øje med det her band!

((4 hand signs))